11 januari 2011

Ballen Breien...

Voor een broertje van een jarig neefje heb ik deze ballen gebreid (tenslotte moet je als broertje ook het gevoel hebben dat er aan je gedacht wordt nietwaar?). Heel gemakkelijk, leuk effect! En...je kunt ze lekker door de huiskamer gooien want ze zijn licht en zacht!

Patroon;

Voor de grote bal.
30 steken opzetten en 10 naalden in kleur A in ribbels breien. Daarna 10 naalden in kleur B en dit vier keer herhalen (80 naalden - 8 strepen)
Nu een draad door de zijkanten rijgen en strak trekken. Vullen met opvulsel en dichtnaaien aan de kant.

Voor de middelste bal.
25 steken, 8 naalden in kleur A en 8 naalden in kleur B breien. Dit vier keer herhalen en de bal in elkaar zetten als de grote.

Voor de kleinste bal.
20 steken, 6 naalden kleur A en 6 naalden kleur B. Ook vier keer herhalen en de bal in elkaar zetten.

Ik heb ook nog een belletje in het binnenste van de bal gedaan, geeft een leuk rinkel effect.
Leuk kadootje voor weinig geld en je hebt er toch moeite voor gedaan...

7 opmerkingen:

  1. breien lukt mij het geduld niet maar ze zijn wel tof hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow echt heel leuk!!! Zo zou je ook een poef kunnen maken. Misschien een idee voor de volgende keer?

    ps kijk ook eens op:
    http://startvanmarieke.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb je patroontje gebruikt om balletjes te maken voor in de turnles met de senioren. Ik heb er over geboogd en heb om mijn blog dus een link vermeld naar deze post. Hartelijk dank voor het delen van deze zeer nuttige informatie!
    http://delibbrechts.blogspot.com/2011/10/het-balletjesproject.html

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In Groningen zijn we al druk aan het breien en haken zodat we tijdens de Brei en Haakdagen (11 en 12 oktober as) de stad met vrolijke brei en haakwerken kunnen aankleden.
    We breien oa ballen en daar gebruiken we ook dit patroontje voor. Het is duidelijk en makkelijk te breien.
    Hartelijk dank voor het delen hiervan.
    Brei en haaksters van Achterpand

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hey vraagje, net geprobeerd dit balletje te breien maar ben ECHT een beginner, het lapje is af, maar ik geraak er niet aan uit hoe ik nu een bol moet vormen. Moet ik doorheen alle randen een draad rijgen, dan aantrekken, vervolgens vullen en dan het gaatje dichtnaaien?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het handigst is om eerst alle lapjes aan de lange zijde dicht te maken.Zodat u een cilinder vorm krijgt. Dan aan de korte zijde een draad rijgen en aantrekken en draad wegwerken. Dan vullen aan de andere korte kant draad rijgen en aantrekken en draad wegwerken.

      Verwijderen