22 april 2011

Koekjes als cadeau

Dit is mijn eerste bijdrage aan 'Zelfgemaakt van mij - voor jou' en ik ben heel erg blij om mijn zelfgemaakte cadeautjes met jullie te delen. Ik hoop dat ze jullie inspireren om je eigen cadeautjes te maken.

Eetbare cadeautjes zijn zo veelzijdig. Je kan ze aan iedereen geven, bijvoorbeeld aan 'mannen', altijd een moeilijke cadeautjesdoelgroep. Of als extraatje bij die cadeaubon, als bedankje voor de gastvrouw en ga zo maar door. Je kan het recept en de vorm aanpassen aan de ontvanger of het seizoen. Zo maakte ik speculaaskoekjes als cadeautje voor kerstmis en paaskoekjes voor de verjaardag van m'n broer.

Deze  citroen-kaneelkoekjes maakte ik voor een 90ste verjaardag! De combinatie van citroen en kaneel geeft een speciaal maar erg lekker aroma. 


Je hebt nodig:
Bron: http://www.dekoekjesfee.be/forums/de-koekjesfee/receptjes/nog-een-koekjesrecept?page=1
* 100 gram suiker
* 200 gram boter
* 300 gram bloem
* 1 ei
* rasp van 1 citroen
* 1 eetlepel kaneel

Aan de slag:
* Eerst de suiker, boter en bloem door elkaar heen, dan het eitje, citroenrasp en kaneel toevoegen.
* Kneden en dan uitrollen op een ingevette bakplaat of bakpapier tot ongeveer 1 cm dik. Ik gebruik niet eens een deegrol, ik duw het deeg plat met m'n handen. Veel sneller én leuker. Ik kook à la Nigella: nonchalant.
Tip: Als je het uitgerolde deeg een uurtje in de koelkast zet, is het veel makkelijker om vormpjes uit te steken.
* Koekjes uitsteken - vergeet niet af en toe een restje deeg in je mond te steken.
* In de oven bakken op 180 graden tot de koekjes bruin zijn (ong. 15 min).




De truuk om simpele koekjes er toch elegant en bijzonder uit te laten zien is een originele verpakking. Bijvoorbeeld in een oude weckpot zoals hier of met leuk cadeaupapier zoals hier.



Neem een kijkje op mijn blog Het Thuisproject voor nog meer (lekkere) ideeën.

Katrijn

1 opmerking: