21 januari 2012

Retro Vinyl Boekensteunen


Dit is het verjaardagscadeautje, dat ik voor mijn zus heb gemaakt:
retro boekensteunen van vinyl.
Ik kwam op het idee doordat ik dit in een cadeauwinkeltje zag staan voor veel geld.
Zelfmaken kan heel makkelijk.
De grootste uitdaging was het vinden van de platen. Ik vind de gewone grote LP's van 30 cm namelijk te groot als boekensteun, dus ben ik op zoek gegaan naar de 78-toerenplaten. Die heb ik niet gevonden, maar wel kleine vinyl platen van 24,5 cm. Sommige mensen zullen het me niet in dank afnemen dat ik zomaar platen ombuig, maar voor muziekliefhebbers (van een ander genre) is het een uniek cadeautje.
Ik had gelezen dat je vinyl in de oven kunt ombuigen, Maar dat geeft dampen in de keuken en een oven wordt toch al gauw te heet. Ik heb het met kokend water gedaan..

Hoe?Ik heb een lage bak genomen. Op het punt waar ik de plaat wilde buigen, heb ik kokend water gegoten waarmee het meteen de bak in liep.
Zodra de plaat meegeeft, heb ik de plaat in een hoek van 90 graden gebogen.
Nu de plaat warm is, heeft het de neiging om te gaan golven.
De bovenkant heb ik met twee keuken-snijplanken recht gehouden. Op de onderkant heb ik een zware bak met water gezet.
Zodra het opgegoten water een beetje is afgekoeld, kun je de boekensteun er al uit halen.

Indien de boekensteun toch niet helemaal naar je zin is geworden, kun je hm opnieuw warm maken en buigen.
Let op: de 90 graden hoek is lastig eruit te krijgen zonder golven.
Meer leuke ideeen - maar dan op het gebied van fun food - kun je vinden op mijn blog Miss Gefreubel.
If you like this post, you might also like my facebook. That will keep you posted:-)
Groetjes,
Maaike aka Miss Gefreubel

4 opmerkingen:

  1. zolang het geen goede platen waren, kan ik er mee leven ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk! Ik heb hier het eea klaar liggen om een fruitbak van te maken..Gezien op het WWW
    Nog niet aan toegekomen maar zal binnenkort eens kijken of het wat word.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heerlijk, dit idee ! Ga ik meteen proberen, is een super kadootje voor retro mensen.
    Groetjes,
    Rozemie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk idee! Wist wel dat je ze in de oven kon warmen en daarna vormen. Maar heet water had ik niet aan gedacht. Alleen nu manlief zo ver krijgen dat ik wat uit zijn oude collectie mag "lenen". LOL

    Liefs, Anna.

    PS misschien wil je ook wel eens op mijn blog kijken.
    http://allemaalmama.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen